Frilandsmuseet Hjerl Hede – Historiske Huse og Haver

Gå på opdagelse i og omkring de historiske huse og haver, som favner flere århundreder. Der er bygninger fra hele Danmark.

Frilandsmuseet Hjerl Hede er et af landets mest imponerende og idylliske frilandsmuseer, hvor du kan gå på opdagelse og opleve, hvordan livet var for flere hundrede år siden. Her får du et unikt indblik i datidens arkitektur, byggestil, materialer og håndværk gennem autentiske huse og levendegørelse om sommeren og til jul.

Historiske bygninger og bindingsværkshuse

På Hjerl Hede kan du beundre en række smukke, gamle bygningsværker, især de charmerende bindingsværkshuse med stråtag. Besøg Præstegården anno 1890, et imponerende bindingsværkshus med muret tavl, som giver et autentisk billede af fortidens arkitektur.

Udforsk også Landsbykroen, bygget omkring 1750, som fremstår, som den gjorde i 1865. Denne traditionelle kro er et bindingsværkshus, hvor du kan fornemme historiens vingesus.

De gamle møller

Et must-see på Hjerl Hede er den røde vandmølle, første gang nævnt i 1858. Denne fuldt funktionsdygtige mølle, der drives med vand fra åen, er også et traditionelt bindingsværkshus. Flere gange om året kan du opleve møllen male mel, præcis som det blev gjort for over hundrede år siden.

Stubmøllen kan betragtes som et vartegn for Frilandsmuseet Hjerl Hede. Møllen står på museets højeste punkt og er en af de første bygninger, du bemærker, når du træder ind på museets område.

Levende historie

Hjerl Hede bringer fortiden til live med enestående levendegørelse, hvor frivillige iklædt historiske dragter udfører datidens håndværk og dagligdagsopgaver. Levendegørelsen foregår seks uger om sommeren og i tre weekender op til jul. Det giver besøgende, især børn, en unik mulighed for at interagere med historien og få en dybere forståelse af tidligere tiders liv.

Året rundt er det muligt at besøge Hjerl Hede og beundre de mange flotte bygninger og historiske haver. Uden for museets åbningstid kan du for 40 kroner købe sig adgang til museet. Her kan du nyde bygningerne udefra og besøge de mange dyr, som er museets faste beboere

Historiske haver

På Hjerl Hede kan du opleve de smukke historiske haver, der nøje er genskabt for at matche de perioder, som husene stammer fra. Hver have er designet med tidstypiske planter, hvilket giver et autentisk indblik i, hvordan folk dyrkede deres haver for 100-200 år siden. Fra prydhaver ved præstegården til nyttehaver ved bondegårdene kan du gå på opdagelse i fortidens havedesign og se, hvordan floraen var en integreret del af dagliglivet.

Planlæg dit besøg

Hjerl Hede ligger på den jyske hede lidt uden for byen, Vinderup. Museet er let tilgængeligt i bil, autocamper og bus. Der er gode, gratis parkeringsfaciliteter og tre Pintrip-pladser til autocampere. Hjerl Hede ligger blot en times kørsel fra Vesterhavet og et kvarters kørsel fra Limfjorden.

Restaurant Skyttegaarden ligger inde på museets område, og her kan I købe klassiske danske retter, gammeldags isvafler og meget mere. Restauranten følger museets åbningstider.

Børn og unge under 18 år kommer altid gratis ind. Vær opmærksom på at der er forskellige indgangspriser i høj- og lavsæson, og at eventuelle rabatter ikke kan kombineres.

Læs mere om de enkelte huse og planlæg jeres besøg på hjerlhede.dk.