Tuskær, Kulinarisk Kunst- og Kulturcenter

Kunst- og Kulturcenteret Tuskær på kanten af Vesterhavet i Fjaltring er et unikt sted, hvor du kan fordybe dig i naturen, kunsten og kulturen og finde ny energi og inspiration. Kunst- og Kulturcentret tilbyder et væld af skiftende udstillinger og afholder koncerter, temadage og foredrag. For de kreative er der mulighed for at deltage på kurser i billedkunst.

Kunst- og Kulturcentret Tuskær er en kulturel attraktion på Vestkysten med koncerter, foredrag, kurser og udstillinger.

Tuskær er indrettet i en gammel klitgård lige inden for diget, som skærmer mod Vesterhavet, og centret har en egen kunstsamling blandt andet sjældne tekstiler fra Vestafrika.

Ny Carlsbergfondet har gennem årene skænket mange kunstgaver til Tuskær som krukker af Gertrud Vasegaard, store porcelænskar af Bodil Manz, skulpturer af Kirsten Lockenwitz, Svend Wiig Hansen og Ejler Bille, billedvævninger af Berit Hjelholt, Jette Gemzøe, Charlotte Schrøder og Inge Bjørn. Billedkunstner John Olsen og billedhugger Eigil Westergaard er også repræsenteret.

Tuskær har en stor samling kunst med keramik, tegninger, malerier, akvareller, skulpturer og billedvævninger blandt andet doneret af Ny Carlsbergfondet.

Man kan opleve keramik af bl.a. Alev Siesbye, Jane Reumert, Beate Andersen, Lis Ehrenreich, Gertrud Vasegaard, Bodil Manz, Tove Anderberg, Gutte Eriksen, Erik Nyholm og Steen Dybdal.

Skulpturer af Kirsten Lockenwitz, Svend Wiig Hansen, Ejler Bille og Ejgil Westergaard.

Tekstilkunst af bl.a. Anette Bendixen, Inge Bjørn, Charlotte Schrøder, Anne-Suzette Sadolin og Jette Kai.

Billedkunst og fotokunst af John Olsen, Knud Hvidberg, Frits Bro Petersen og Kirsten Klein.  Vi har rigtig mange værker af John Olsen og en enkelt Georges-Henri Rouault.

Tuskær har desuden en stor samling Bakuba-tekstiler samt antik keramik fra Peru.

Endvidere er der på stedet en unik bogsamling med flere sjældne bøger om blandt andet kunsthistorie, kirkekunst, tekstilkunst, keramik og værker om forskellige kunstnere.

Udover Tuskærs egen kunstsamling, har vi skiftende særudstillinger med forskellige kunstnere.

Entré 40,- kr. inkl. en kop kaffe/te og lidt sødt.

Se åbningstider og læs om de skriftende udstillinger på Tuskærs hjemmeside.