Vandrerute - Natursti på Fugleøen i Thorsminde

For enden af Havnevej på på Gammel Havn i kystbyen Thorsminde ved Vesterhavet finde du en 3 km vandresti.

Her er også et fugletårn, hvorfra der er en god udsigt udover Naturpark Nissum Fjord.

Lokal fortælling...

Bundgarnspælene står til tørre langs fjorden
Det kunne godt ligne starten på et Sankt Hans-bål. Eller skelettet til en tipi. Men de kegleformede samlinger af pæle langs vandkanten på Fugleøen har en helt anden historie.

Det er fiskernes bundgarnspæle, der står til tørre. Pælene må nemlig kun stå i vandet, når de er i brug - og det er de ikke hele året. Derfor skal de på land, hvor de står i kegleformede formationer for at undgå, at de tager skade af at ligge i græsset.

Hvis man går helt tæt på, kan man i øvrigt se initialerne på dem, de tilhører. I dag er en del af dem ikke i brug, men engang var der så mange fjordfiskere, at de samledes en gang om året for at trække lod om fiskepladserne.